maanantai 18. marraskuuta 2013

Asiakaspalvelun näyttö




Perjantaina aloitin asiakaspalvelun ja myymälätyöskentelyn näytön. Kaikkien koulutukseeni kuuluvien näyttöjen osa-alueet ovat lueteltuina puutarhurin opintosuunnitelmaan. Ajattelin linkittää opetushallituksen (oph.fi) sivuille, mutten onnistunut löytämään enää ko. suunnitelman kohtaa sieltä. Kerron lyhyesti pääpiirteet. Tähän näyttöön kuuluu puutarha- ja kukkakaupan päivittäisten puuhien lisäksi mm. matikkaa sekä kieliä. Minun tulee osata sitoa kimppu, tehdä pöytäasetelma ja surulaite asiakkaiden toiveiden mukaan. Se miten ja missä järjestyksessä osaamisemme näytämme, suunnittelemme itse. Suunnitelma kirjataan paperille näyttösuunnitelmaksi, joka tarkastetaan yhdessä työnantajan ja näytön vastaanottajan kanssa. Minä aloitin surulaitteesta, joka koen haastavimmaksi tehdä.

Asiakkaani oli naishenkilö, joka toivoi sinivalkoista surulaitetta miehensä muistolle. Ehdotin ja näytin leikkokukkakaapista erilaisia kukkia, jotka mielestäni sopivat surulaitteeseen. Ruusu, preeriaeustoma sekä tähkätädyke valittiin. Asiakkaalta saamani budjetin turvin laskin kukkamenekkiä (samalla lisäsin kukkiin myyntihinnat) ja kävin kukkatukkuautossa valitsemassa kukat. Kukkakimput mukanani palasin myymälään ja käsittelin kukat isoon maljakkoon odottelemaan. Tein surulaitteen ja rusetin. Tekstasin kortin ja laitoin surulaitteen kylmiöön odottamaan noutoa. Mietin kuljetustapaa ja varasin laatikon kuljetusta varten. Sitten pääsin hinnoittelemaan. Laskin surulaitteen kokonaishinnan. Huomioin kanta-asiakasalennuksen ja kirjoitin kuitin.

Työssäoppimispaikassani asiakaspalvelu on ensisijainen asia (kuten kaikissa kukka-kaupoissa), joten kimppuja tulee tehtyä asiakkaiden toiveiden mukaan pitkin työpäiviä. Kuvia niistä ei tule otettua, sillä asiakas odottaa kimppuaan ja minulta sen tekeminen vie enemmän aikaa kuin top-paikan floristilta. Tänään minulla on vapaapäivä, mutta huomenna jatketaan. Silloin teen pöytäasetelman. 

2 kommenttia:

  1. Kaiken kädentaidon lisäksi on sitten vielä osattava kohdattava sureva asiakas, aika haastavaa työtä!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Totta. Vaikka hymy tulee minulla luonnostaan kun palvelen asiakkaita, on surevan lesken kohdalla tilanne luonnostaan toinen. Surevan lesken melankolisuuden aistii ja asiakaspalvelu muuttuu silloin toisenlaiseksi.

      Poista

Mukavaa, että kävit vierailulla ♥